Dobry start. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych w Municypalitecie Zestafoni
Wizyta w Zestafoni - 13-17.09.2022r. |
Plan szkoleń |
Szkolenia dla terapeutów - 15-29.10.2022r
Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie Na Rzecz Szkolnictwa Specjalnego w Tczewie w partnerstwie z Zespołem Placówek Specjalnych w Tczewie. Partnerami ze strony gruzińskiej są; Stowarzyszenie Orioni z Zestafoni oraz Mer Zestafoni.
Projekt zakłada rozszerzenie działań w zakresie terapii, edukacji i aktywizacji osób niepełnosprawnych w Gruzji.
W ramach projektu, po dokonanych w październiku 2019r. uzgodnieniach z Merem Zestafoni Panem Giorgi Goglichidze, z Wicegubernatorem Imereti Panem Iosebem Khakhaleishvili, Panią Teą Gwararadze z Ministertwa ds Przesiedleńców Wewnętrznych z Okupowanych Terytoriów, Pracy, Zdrowia i Spraw Społecznych Gruzji, z Panią Janą Peradze Prezesem Stowarzyszenia Orioni, planowane są działania zmierzające do powstania bazy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat. Władze Zestafoni zobowiązały się do przekazania na cele Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych wyremontowanych i przystosowanych pomieszczeń sąsiadujących z siedzibą Stowarzyszenia Orioni.
Dzięki zakupionemu busowi do systemu wsparcia włączona zostanie grupa dzieci, szczególnie dziewczynek, niepełnosprawnych z terenów wiejskich. Przeszkoleni będą rodzice dzieci niepełnosprawnych, nauczyciele i terapeuci Centrum Orioni. W działaniach będą brać również udział studenci. Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju po ukończeniu 7 roku życia będą kontynuować terapię w Cetrum Orioni do 17 roku życia. Stworzone zostaną warunki bazowe i kadrowe do ciągłości terapii od 0-17 lat.
W ramach wprowadzania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, przedszkolnych zostanie 20 nauczycieli przedszkoli i wydany zostanie poradnik metodyczny. W pięciu przedszkolach powstaną gabinety edukacji włączającej.
Obecnie Orioni prowadzi zajęcia dla garstki dzieci, w oparciu o wynajęte dwupokojowe mieszkanie, stare klocki i maskotki. Ze Stowarzyszenie Orioni współpracuje siedmiu psychologów z certyfikatami wiedzy o deficytach rozwojowych wydanych przez Ministerstwo.
System wsparcia dzieci niepełnosprawnych w Gruzji jest szczątkowy. Dzięki kilkuletniej współpracy z Teą Gwamaradze z Ministerstwa Pracy, Zdrowia i Spraw Społecznych Gruzji udało się uwzględnić w programie rządowym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Ministerstwo zleca organizacjom spełniającym warunki kadrowe prowadzenie wczesnego wspomagania, jednak brakuje bazy i specjalistów. Oczekiwane jest włączenie rodziców do procesu terapii . Wsparcia wymagają środowiska osób niepełnosprawnych z terenów wiejskich, szczególnie dziewczynek, które pozostawiane są poza marginesem wsparcia.
W 2019 roku Centrum Interwencji i Terapii przeprowadziło badania na 50 małych dzieciach wykazujących zaburzenia z terenu Municypalitetu Zestafoni . Ujawniły one u wszystkich diagnozowanych dzieci niepełnosprawność, w tym u 20 dzieci autyzm. Tylko 15 z tej grupy uczęszcza do przedszkoli.
Po rozmowach z Merem Zestafoni oraz Wicegubernatorem Imereti ustalono, że do projektu włączone zostaną dzieci z rejonów wiejskich. Wyniki badań ankietowych oraz wywiadów wskazują, że konieczne jest przygotowanie bazy i specjalistów oraz szkolenie rodziców w zakresie terapii domowej. Władze lokalne oczekują wsparcia w tym zakresie. Pani T. Gwamaradze uważa, że powstanie Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju jest szansą na tworzenie specjalistycznych placówek tego typu w innych rejonach Gruzji. Stworzone zostaną warunki do ciągłej i globalnej terapii dzieci niepełnosprawnych już od urodzenia.
Beneficjenci projektu to:
- 40 dzieci niepełnosprawnych w wieku 0-7 lat, które objęte będą wczesnym wspomaganiem rozwoju, co roku kolejna 10 dzieci zostanie włączona do terapii;
- 16 terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którzy obecnie związani są ze Stowarzyszeniem Orioni, a po szkoleniach i warsztatach będą pracowali w utworzonym Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych;
- 20 nauczycieli przedszkoli oraz pedagogów, pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi;
- 10 studentów kierunków pedagogicznych i psychologicznych;
- 30 rodziców dzieci niepełnosprawnych, którzy przeszkoleni zostaną w zakresie terapii domowej.
Projekt jest finansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Projekt realizowany jest w dwóch modułach:
- w roku 2022 - finansowanie w ramach dotacji w kwocie 419 880 złotych,
- w roku 2023 - finansowanie w ramach dotacji w kwocie 568 100 złotych.
Wizyta studyjna w Zestafoni - 13-17.09.2022r.
Na pierwszą oficjalną wizytę w ramach projektu "Dobry start" do Zestafoni pojechali: Wojciech Rinc - koordynator projektu, Marlena Modrzejewska-Trocha - terapeuta, specjalista z zakresu projektowania i funkcjonalności gabinetów i pracowni do pracy z osobami niepełnosprawnymi, Sebastaian Demps specjalista z zakresu budownictwa oraz Vladimeri Kaperski - tłumacz. Głównym celem tej wizyty było przygotowanie Stowarzyszenie "Orioni" pod względem organizacyjno-planistycznym do realizacji projektu, a także zaprezentowanie założeń projektowych władzom lokalnym, rodzicom, terapeutom, dyrektorom przedszkoli.
Pobyt w Zestafonii rozpoczęło spotkanie organizacyjne z przedstawicielami Stowarzyszenie "Orioni", m.in. z dyrektorem centrum Naną Peradze, na którym przedstawione i omówione zostały poszczególne działania projektowe.
Podczas pobytu była możliwość goszczenia w szkole współpracującej z Centrum "Orioni", a tym samym zapoznanie się z aktualnymi rozwiązaniami systemu szkolnictwa funkcjonującego w Gruzji.
Odbyło się też oficjalne spotkanie w Merostwie z Merem Zestafoni.
Celem spotkania było przedstawienie założeń projektu. Projekt wzbudził duże zainteresowanie wśród władz miasta, które zapewniły o chęci współpracy ze Stowarzyszeniem "Orioni" podczas jego realizacji. Podjęty został także temat przekazania większej części budynku szkoły na potrzeby Centrum "Orioni", co pozwoliłoby na przyjęcie większej liczby podopiecznych, a przede wszystkim na rozszerzenie oferty o działalność terapeutyczną i edukacyjną, która wraz z nowoczesnym zapleczem gabinetów terapii specjalistycznych zabezpieczałaby kompleksowo wszystkie potrzeby edukacyjne oraz rehabilitacyjno-rewalidacyjne dzieci niepełnosprawnych.
Dużo czasu też poświęcono na rozmowy i ustalenia dotyczące przygotowania infrastruktury pod realizację specjalistycznych gabinetów terapeutycznych, które mają powstać w "Orioni".
Bardzo ciekawe dla obu stron było spotkanie z rodzicami podopiecznych "Orioni". Przedstawiono na nim założenia projektu, wyjaśniono cel i przebieg terapii, które w przyszłości mają służyć ich dzieciom. Spotkanie było bardzo owocne, intensywne, bogate w wrażenia i pozytywne emocje, wykazało wielkie zaangażowanie i wielkie nadzieje rodziców na powodzenie w realizacji działań projektowych.
Istotnym elementem wizyty w Zestafoni było poznanie kadry terapeutycznej Centrum "Orioni". Na spotkaniu z nauczycielami i terapeutami szczegółowo przedstawione zostały założenia projektu oraz omówione konkretne działania. Podjęte zostały decyzje dotyczące przydziału zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, doświadczeniem zawodowym i predyspozycjami poszczególnych osób do konkretnych gabinetów terapeutycznych, które powstaną w Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych.
Bardzo ważne okazało się również spotkanie z dyrektorami przedszkoli, które zostaną wyposażone w gabinety terapii włączającej. Po oficjalnych rozmowach, odbyły się spotkania w pięciu przedszkolach biorących udział w projekcie. Dokonano wyboru sal na gabinety oraz uzgodniono zakres niezbędnych prac remontowych, które wykonają partnerzy z Gruzji.
Pierwsza oficjalna wizyta w Zestafoni była wizytą niezwykle intensywną, obfitującą w bardzo wiele wydarzeń i oficjalnych spotkań. Była też wysoce pouczająca, dostarczyła nam ogromu informacji na temat systemu edukacji i opieki nad niepełnosprawnymi funkcjonującego w Gruzji, pozwoliła stworzyć obraz realiów panujących w tym kraju, co z pewnością będzie pomocne przy realizacji kolejnych kroków podejmowanych w ramach projektu "Dobry start".
PLAN SZKOLEŃ TERAPEUTÓW Centrum ORIONI uczestniczących w pierwszym cyklu szkoleń w Tczewie, w dniach 15-22.10.2022r. w ramach projektu „Dobry start. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych w Municypalitecie Zestafoni.
|
16.10.22r. |
17.10.2022r. |
18.10.2022r. |
19.10.2022r. |
20.10.2022r. |
21.10.2022r. |
8.00 - 9.00 |
Dzień wolny |
Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska |
Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan |
Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych P. Negowski |
Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska |
Program usprawniania ruchowego T. Rudnik |
9.00- 10.00 |
Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska |
Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan |
Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych J. Abryszyńska-Głąbińska |
Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska |
Program usprawniania ruchowego T. Rudnik |
10.00-11.00 |
Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych Piotr Negowski |
Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan |
Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych J. Abryszyńska-Głąbińska |
Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych P. Negowski |
Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych. M. Cybulska |
11.00-12.00 |
Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska |
Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych J. Abryszyńska-Głąbińska |
Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska |
Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych P. Negowski |
Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych. M. Cybulska |
12.00-13.00 |
Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska |
Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych J. Abryszyńska-Głąbińska |
Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska |
Program usprawniania ruchowego T. Rudnik |
Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori J. Kriger |
13.00-14.00 |
obiad |
14.00.15.00 |
Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska |
Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska |
Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska |
Program usprawniania ruchowego T. Rudnik |
Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori J. Kriger |
15.00-16.00 |
Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych. M. Cybulska |
Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska |
Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska |
Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan |
Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori J. Kriger |
16.00-17.00 |
Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych M. Cybulska |
Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska |
Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska |
Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan |
Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori J. Kriger |
Szkolenia dla terapeutów Centrum ORIONI prowadzone w Tczewie w ramach projektu "Dobry start. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych w Municypalitecie Zestafoni."
W dniach 15-22.10.2022r oraz 22-29.10.2022r. w Centrum Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych w Zespole Placówek Specjalnych w Tczewie realizowane są szkolenia dla terapeutów uczestniczących w projekcie zmierzającym do powstania Centrum Wczesnego Wspomagania Dzieci Niepełnosprawnych w Zestafoni.
W sumie szkoleniami objętych jest 16 terapeutów.
|
Uczestnicy I tury szkoleń fot. T. Sabatowski |
Opracowane zostały materiały szkoleniowe zawierające:
- Przykładowe programy indywidualne wraz z opisem ich tworzenia, ewaluacji i modyfikacji Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego
- Metoda Marii Montessori i terapia polisensoryczna w rozwoju dzieci niepełnosprawnych.
- Sensoplastyka oraz terapia ręki w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
- Zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem nowoczesnych metod i sprzętu "Integracja Sensoryczna"
- Muzykoterapia - przykładowe programy indywidualne wraz z opisem tworzenia, ewaluacji i modyfikacji.
- Przejście z okresu przedszkolnego do szkolnego dla dziecka zaburzonego jest przeżyciem traumatycznym, dlatego należy je przygotować do miękkiego przejścia
- Wielokierunkowe wspomaganie rozwoju dziecka w oparciu o globalną terapię domową.
- Masaż wirowy
- Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci z niepełnosprawnościami, w tym autystycznych, w edukacji przedszkolnej.
Materiały te zostały wydane w języku gruzińskim, w 100 egzemplarzach i będą stanowiły pomoc dla terapeutów o organizacji pracującymi z małymi dziećmi w Gruzji.
|
|
Fot. T. Sabatowski |
Tematyka realizowanych szkoleń obejmuje m.in.:
- Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej
- Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych
- Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych
- Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt
- Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych
- Program globalnej terapii domowej.
- Program usprawniania ruchowego
- Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych.
- Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori
|
|
Fot. T. Sabatowski |
|